Allmänna villkor
Allmänna villkor
Allmänt
Finmug, organisationsnummer: FI29256341, säljer produkter till företag och konsumenter i laglig ålder till länder. De här villkoren gäller vid köp av produkter i vår webbutik samt tillhörande leveranssätt.
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor utan förvarning och därför ber vi dig läsa igenom de allmänna villkoren innan beställning genomförs.
Produkter, Produktpriser och Skatter
Produkternas egenskaper och priser presenteras på respektive produktsida i webbutiken. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på produkter och frakt. Kontrollera alltid priset i varukorgen innan du bekräftar din beställning.
Priserna inkluderar moms eller marginalskatt beroende på produkt, om produkten skickas till ett EU-land. För leveranser utanför EU är kunden ansvarig för eventuell skatt och andra kostnader som uppstår vid tullklarering.
Frakt
Eventuell fraktkostnad fastställs utifrån vald land, samt utifrån det leveranssättet som valts. Fraktkostnaden (om någon) tillförs automatiskt till den totala summan av din order och därmed visas den totala kostnaden i varukorgen innan du bekräftar din beställning.
Beställning och avtal
Du kan beställa produkter från webbutiken genom att lägga till dem i varukorgen och genom att bekräfta och betala din order i kassan. När du genomför en beställning i webbutiken finns kravet av att du läser och accepterar de allmänna villkor som gäller vid ordertillfället. En bekräftad beställning som accepterats av oss (förutom vid utövande av ångerrätt som nämns nedan) är bindande och skapar ett avtal enligt dessa villkor.
Betalning
Du kan betala din beställning genom att i varukorgen välja bland de betalsätt som finns i webbutiken.
Bekräftelse av beställning och betalning
När du betalt och bekräftat din order skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post, kontrollera därför att du anger din e-postadress korrekt vid beställning. I orderbekräftelsen bekräftar vi också vilket betalsätt som använts. I de fall där vi på grund av oväntade omständigheter inte kan acceptera din beställning kommer vi att informera dig så fort som möjligt.
Leverans
Vi levererar din beställning via det leveranssätt du valde när du genomförde din beställning i webbutiken.
OBS.
OBS! Alla UPS-leveranser är hemleveranser. UPS försöker leverera paketet en (1) gång till kundens hemadress. Om kunden inte är hemma, förs paketet till en UPS-plats och hålls där i en vecka.
Leveranstid
Vår generella leveranstid inom EU är beroende av produkt och leveranssätt, 3-10 vardagar. Mer specifika leveranstider informeras i samband med produktbeskrivningen.
Ångerrätt och retur
Du som konsument har rätt att häva ditt köp enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Att häva köpet gör du genom att informera oss om att du ångrat ditt köp senast inom 14 dagar från att du mottagit din order.
Du måste tydligt informera oss om att du vill använda din ångerrätt genom att t.ex. fylla i vårt returformulär, skicka oss ett meddelande till e-postadressen nedan eller genom att skriftligen informera oss i samband med returen.
Ångerrätten gäller endast för produkter som är oanvända, i originalförpackning och välpaketerade för returleveransen.
Om du ångrar ditt köp måste du skicka tillbaka varorna, till returadressen nedan, senast 14 dagar efter att du informerat oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du måste kunna bevisa att du skickat returen inom de 14 dagarna (genom att t.ex. visa ett kvitto på frakten). Frakten för returen betalas av dig. Den kostnaden kommer inte att återbetalas till dig.
När du skickar tillbaka dina varor måste du även skicka med ditt nam och kontaktinformation så att vi kan återbetala din betalning. Vi återbetalar betalningen så snart som möjligt enligt bestämmelserna i konsumentköplagen. Om returorsaken inte beror på Finmugs verksamhet, betalar kunden för frakt- och returkostnader + finansinstitutets provision (vanligtvis 1-4% av totala ordervärdet) + en hanteringsavgift på 5 €.
Om beställningen annulleras innan den skickas måste vi ta ut en hanteringsavgift på 50 kr + finansinstitutets provision (vanligtvis 1-4% av totala ordervärdet), som vi använder för att täcka annulleringen av beställningen, mottagandet och återlämnandet av betalningen och den arbetstid som läggs på den.
Reklamation
När du får dina varor rekommenderar vi att du kontrollerar att allt är korrekt. Om någon vara saknas, har skadats under leveransen eller om varorna på något annat sätt inte överensstämmer med det du beställde ber vi dig att kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt och senast inom 14 dagar för att komma överens om hur vi kan åtgärda situationen. När det gäller fel på produkter som beställts av konsument så följer vi bestämmelserna i konsumentköplagen.
Kundtjänst
Vår personal hjälper gärna till och svarar på eventuella frågor angående din beställning, så tveka inte att kontakta oss via e-post eller telefon på:
info@finmug.fi
+358 442555649
Begränsning av ansvar
Finmug är inte ansvariga för direkt, indirekt eller annan skada relaterad till eller till följd av beställning, leverans eller produkt, utom för de bestämmelser som gäller enligt konsumentköplagen eller annan relevant lag.
Tvister
I fall där det uppstår en tvist angående en beställning önskar vi kunna lösa den i första hand tillsammans med dig. Vi ber dig därför att kontakta vår kundtjänst vid sådana fall så att vi tillsammans kan försöka lösa problemet.
Om en tvist inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna kan konsumenten anmäla ärendet till Konsumentverket (www.konsumentverket.se).